http://s8.picofile.com/file/8354318650/1.jpg
  • عناوین مطالب
  • آشنایی با مدیر وبسایت
  • عضویت جدید
  • تماس با ما
  • گالری تصاویر

مجموعه کامل کتابهای مقتل امام حسین علیه السلام

باسلام جهت دریافت فایل کتابها  :

1- ابتدا همه متن زیر را انتخاب نمائید.

2-سپس روی متن انتخاب شده راست کلید نمائید.

3- گزینه  open link را بزنید.

 

 


https://www.msy.gov.ir/news/1175299-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%AA.html?t=%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1



:: موضوعات مرتبط: مجموعه کامل کتابهای مقتل امام حسین علیه السلام , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : سه شنبه 26 شهريور 1398
نشانه ها و علائم گره تارهای صوتی

تا به حال چیزی در مورد گره تارهای صوتی شنیده بودید ؟

مشکلی که شاید فرد مبتلا به هیچ وجه اطلاعی در مورد آن ندارد و نشانه های آن را با گرفتگی گلو اشتباه می گیرد.

رشد در تارهای صوتی که به آن گره گفته می شود اگرچه دو چیز متفاوت هستند اما با پلیپ اشتباه گرفته می شود .گره های تارهای صوتی ، تومورهای سرطانی - نیستند که روی آن ها قرار گرفته اند ، همان طور که از اسمش پیداست،آن ها در نتیجه استفاده بیش از حد از صدا در مدت زمان طولانی به نظر می رسند. رشد و پیشرفت آن ها از التهاب آغاز می شود تا زمانی که به پوست سختی تبدیل شود. تشخیص علائم گره برای شناسایی و درمان هر چه زودتر ضروری است.

 

نکات مهم در مورد مشکل  گره تارهای صوتی و گرفتگی صدا

علل  گره تارهای صوتی:

فریاد زدنگلویی صاف سرفه های مزمن زیاد حرف زدن با صدای غیر طبیعی آواز خواندنتقلید صداهر چیزی که با استفاده بیش از حد تارهای صوتی همراه باشد منجر به ضربه تدریجی روحی می شود منجر به التهاب، و سرانجام گره های تارهای صوتی می شود.

علائم معمول و شایع  گره تارهای صوتی : 

خستگی تارهای صوتی از علائم و نشانه های  گره تارهای صوتی است 

1- نشانه  گره تارهای صوتی صدای آرام و عمیق : 

این صدا ممکن است آرام یا به خاطر کاهش شدت صدا گرفته باشد. نامنظمی هوا قبل از پایان جمله و احساس اینکه فرد به اندازه کافی هوا ندارد وجود دارد . 

2- خستگی تارهای صوتی از علائم  گره تارهای صوتی است: 

فرد ممکن است احساس خشکی در حلق و حنجره داشته باشد در نتیجه نیاز به صاف کردن گلویش را احساس می کند. 

3- کشش عضلات گردن در  گره تارهای صوتی :

 علل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد ماهیچه های سخت، اعم از خشکی بدن، اضافه وزن، وضعیت بدن و حرکات ناگهانی در میان دلایل دیگر می شوند. این مشکل رایج به مسدود کردن ماهیچه های منطقه آسیب دیده منجر می شود. فرد با گره های تارهای صوتی می تواند تنش زیادی را در ناحیه گردن تجربه کند که درنتیجه منجر به درد و یا عوارض دیگر می شود. 

4- سرفه از نشانه های  گره تارهای صوتی :

 ممکن است احساس کنید اشیا خارجی در حلقتان مانده و مدام سرفه کنید، این نوع سرفه می تواند دردآور باشد به خصوص اگر همیشگی و زمان بین آن ها بسیار کوتاه باشد. 

خستگی صدا و بدن علامت شایع  گره تارهای صوتی: 

همانطور که وقتی بدن نیاز به اجرا دارد ، خستگی اجتناب ناپذیر است برای صدا هم همینطور خواهد بود. وقتی صدا به حد خستگی رسید ، نشانه های گره تارهای صوتی به نظر می رسند. 

چه عواملی باعث  گره تارهای صوتی می شود؟ 

عواملی که ممکن است منجر به گره تارهای صوتی شوند شامل: آلرژی استفاده از تنباکو مقدار ناکافی هوا. رفلاکس معده مناطق مرطوب. مشاغلی که نیاز به استفاده از صدا دارند :معلمان، رساناها، خوانندگان. قرار گرفتن در معرض گازها و یا محصولات شیمیایی. فریاد های شدید

فریاد زدن و رفلاکس معده باعث گره تارهای صوتی می شود

روش تشخیص  گره تارهای صوتی

اگر بیش از دو یا سه هفته گرفتگی صدا را تجربه کرده اید، باید به دکتر مراجعه کنید. یک چک آپ کامل باید شامل بررسی سابقه پزشکی، امتحان فیزیکی و شانس صحبت با پزشک باشد. علاوه بر این ، پزشک ممکن است درخواست کند:امتحان عصبیامتحان که توسط پزشک انجام می شود ( پزشک متخصص گلو، بینی و گوش )امتحان صدا که توسط گفتار و زبان و یا آسیب شناسی و یا مشاور انجام می شودپزشک ممکن است با استفاده از نور متناوب به منظور بررسی حرکات تارصوتی، حنجره را معاینه کند 

درمان گره تار صوتی :

درمان می تواند شامل عمل جراحی، درمان دارویی یا مراحل مراقبت مناسب باشد.

عمل جراحی :هدف از جراحی برداشتن گره از تارهای صوتی است. پزشکان در زمانی که گره ها خیلی بزرگ هستند و یا اگر برای زمان طولانی هستند، به این درمان متوسل می شوند.

درمان دارویی :در برخی موارد، بیماران تحت درمان های دارویی قرارمی گیرند تا تاثیر روی تارهای صوتی را کاهش دهند. این درمان ها عبارتند از رفلاکس معده ، درمان آلرژی و تیروئید.

درمان دارویی و جراحی گره تارهای صوتی

مراقبت از صدا :

این نوع درمان شامل یادگیری در مورد بهداشت دهان ،کاهش سو استفاده از تارهای صوتی، استفاده از لحن سالم ، و تنفس برای تولید صدای خوب است.

درمان های دیگر :

استراحت کامل ، زمانی که گره ها کوچک و نرم هستند با داروهای ضد التهابی استروئیدی درمان می شود ،تمرینات آواشناسی برای تنظیم عملکرد تارهای صوتی و جلوگیری از ظاهر شدن گره ها . 

راه های پیشگیری از بروز گره تارهای صوتی

چطور می توانید از گره های تارهای صوتی جلوگیری کنید؟از صدا سو استفاده نکنیداگر شما خواننده، معلم، گوینده و غیره هستید، به صدا استراحت دهید.شما باید مهارت های صحبت کردن را به دست آورید تا با اطمینان و آرامش شغلی انجام دهید.والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکانشان از روش های صوتی مناسب استفاده کنند تا از هر نوع تنش از سنین پایین اجتناب کنند چرا که این مساله ای است که می تواند توسعه یابد .برخی عادت های سمی مربوط به مجاری بینی و گلو را حذف کنید.اگر شک دارید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. با یک چک ساده و بدون درد، او می تواند تایید کند آیا مشکل واقعی وجود دارد یا خیر.

 

نمناک    کد خبر 65575

 

 



:: موضوعات مرتبط: نشانه ها و علائم گره تارهای صوتی , ,
:: برچسب‌ها: صدا , بهداشت , آواز , مداحی , محرم ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : سه شنبه 26 شهريور 1398
هر آنچه که باید درباره بهداشت صدا بدانید

هر آنچه که باید درباره بهداشت صدا بدانید


یک متخصص درمان اختلالات صوت با تشریح توصیه‌های بسیار مفید درباره تغذیه و بهداشت صدا برای مداحان،گفت: مصرف میوه و سبزیجات تازه به استثنای میوه‌های حاوی ترکیبات هسیتامین‌دار مانند خربزه و میوه‌‌هاییکه طبیعیت سرد دارند بسیار توصیه می‌شود.

 

 

به گزارش مشرق، دکتر ابوالفضل صالحی عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تغذیه و بهداشت صدا به خصوص برای مداحان در ایام محرم اظهار داشت: یکی از سئوالاتی که همواره ذهن خوانندگان و مداحان در مورد صدا را به خود اختصاص داده، بحث مربوط به تغذیه و تاثیر مواد غذایی مختلف بر صدا و حنجره است. خوانندگان  و مداحان به صورت تجربی نکاتی را در مورد خواص مفید یا مضر برخی غذاها، داروها یا مواد مختلف را بر حنجره و صدای خود احساس می‌کنند؛ اما بسیاری از آنان مایل به داشتن نکات علمی در این خصوص هستند.

 

 

 

 

اولین ماده ضروری برای حفظ سلامت صدا مصرف مقادیر زیادی آب

 

 

 

 

وی افزود: بطور کلی می‌توان گفت اولین ماده ضروری برای حفظ سلامت صدا مصرف مقادیر زیادی آب بطور روزمره می‌باشد. در حقیقت یکی از شایع‌ترین گلایه‌های خوانندگان و مداحان خشکی صدا و حنجره آنان حین خواندن بویژه در قسمت‌های بالا قطعه‌ها یا پس ازخواندن به میزان طولانی است. زمانی که در روز آب زیادی مصرف می‌کنید سطح آب موجود در بدن و بویژه مایع میانیافتی موجود در فضای بین سلولی افزایش می‌یابد و این مسئله باعث افزایش مقدار آب در فضای مابین سلول‌های سطحی مخاطب حنجره می‌شود (بخشی که به  علت قرار گرفتن در معرض عبور مستمر هوا به سرعت خشک می‌شود).

 

 

 

صالحی ادامه داد: اهمیت این نکته در اینجاست که در صورت رعایت این مطلب، سطح بیرونی تارهای صورتی همواره مرطوب و لغزنده می‌ماند و این مساله باعث می‌شود هنگام برخورد تارهای صوتی با یکدیگر حین آوازسازی یا خواندن مداحی، تارهای صوتی روی هم سر بخورند و برخورد شدید مستقیم بین آنها اتفاق نیفتد. حال اگر ما در طول روز مقدار کمی آب مصرف کنیم و فقط در موقع خواندن آب بنوشیم، آب موجود در سطح مخاط امکان نفوذ به عمق مخاط حنجره را ندارد و برای مرطوب ماندن این مخاط لازم است که آب از عمق مخاطب به بیرون تراوش شود و نه از بیرون به داخل. در نتیجه، تارهای صوتی به جای لغزش روی یکدیگر به شدت با هم برخورد کرده و مقدمات ایجاد زخم روی تارهای صوتی را فراهم می‌آورند.

 

 

 

 

نوشیدن هر نوع مایعات دیگر به جز آب کمکی به مرطوب شدن سطح مخاط جنجره نمی‌کند

 

 

 

 

این متخصص درمان اختلالات صوت تصریح کرد: توجه داشته باشید که جویدن آدامس یا نوشیدن هر نوع مایعات دیگر به جز آب کمکی به مرطوب شدن سطح مخاط جنجره نمی‌کند زیرا آب بر اساس قانون اسمز در درون لایه‌های تارهای صوتی نفوذ می‌کند.

 

 

 

 

پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی

 

 

 

 

وی عنوان کرد: اما در بین فرآورده‌های مختلف غذایی و لبنی، مواد محرک مانند انواع غذاهای پرادویه یا تند (مانند فلفل یا سس کچاپ) و غذاهای چرب بویژه غذاهایی که به شیوه سرخ کردنی تهیه شده باشد، باعث التهاب مخاط حنجره می‌شود که در صورت مداحی، نواحی ملتهب، بسیار مستعد آسیب می‌شوند.

 

 

 

این متخصص درمان اختلالات صوت بیان داشت: از سویی دیگر مصرف فرآورده‌های لبنی مانند بستنی و شیر پرچرب قبل از اجرا باعث افزایش غلظت ترشحات موجود روی مخاط حنجره می‌شود و این ترشحات باعث چسبندگی تارهای صوتی و مانع از برخورد نرم و مناسب تارهای صورتی بر روی یکدیگر می‌شوند.

 

 

 

صالحی گفت: استعمال دخانیات و انواع ترکیبات که به صورت دود یا ترکیبات شیمیایی که وارد سیستم تنفسی می‌شود نیز باعث از بین رفتن سلول‌های سطحی مخاط حنجره و در دراز مدت از بین رفتن تدریجی فیزیولوژی مخاط حنجره خواهد شد.

 

 

 

عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران اظهار داشت: قهوه و ترکیبات کافئین‌دار، شکلات (بویژه شکلات سیاه) نیز باعث خش کشدن مخاط جنجره می‌شود که مطلقاً ساعاتی قبل از تمرین یا اجرا نباید مصرف شود.

 

 

 

 

مصرف میوه و سبزیجات تازه به استثنای میوه‌های حاوی ترکیبات هسیتامین‌دار مانند خربزه و میوه‌‌هایی که طبیعیت سرد دارند

 

 

 

 

صالحی عنوان کرد: اما در بین مواد مفید برای صدا مصرف میوه و سبزیجات تازه (به استثنای میوه‌های حاوی ترکیبات هسیتامین‌دار مانند خربزه و میوه‌‌هایی که طبیعیت سرد دارند) بشدت توصیه می‌شود. موادی مانند آب سیب یا ترکیباتی مانند محلول عسل در آب گرم نیز به نرم‌تر شدن سطح مخاط حنجره کمک می‌کند. چکاندن چند قطره آب لیموی تازه در آب با دمای معمولی، ویتامین ث مورد نیاز برای عملکرد مناسب تارهای صورتی را فراهم می‌آورد. (ویتامین ث باعث شادابی مخاطب تارهای صورتی می‌گردد).

 

 

 

 

مصرف هلو یا زردآلو

 

 

 

 

عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران افزود: آب میوه‌هایی مانند هلو یا زردآلو که غلیظ بوده و باعث افزایش لعاب موجود در بزاق می‌شوند نیز باعث کمک به افزایش لغزندگی سطح تارهای صوتی می‌شود. البته باید توجه داشت که مصرف این مواد باید بطور متناسب و در طول زمان مصرف شود و نه بطور مقطعی و حین اجرا یا قبل از اجرا!

 

 

 

 

نوشیدن مقادیر زیادی آب (8 تا 10 لیوان)

 

 

 

 

صالحی بیان داشت: توجه داشته باشید که هیچ یک از نوشیدنی‌ها مانند چای، آب میوه و... جایگزین آب نبوده و صرفا آب است که می‌تواند بر اساس قانون انتشار ساده در لایه‌های سطحی مخاط حنجره پخش شود و آن را مربوط نگاه دارد. حنجره تنها در محیط لغزنده و مرطوب (lubricate) قادر به حفظ فیزیولوژی سطحی خود باشد.

 

 

 

 

پرهیز از پاک کردن مکرر گلو

 

 

 

 

وی عنوان کرد: پاک کردن مکرر گلو، سرفه، خلط یا سایر علائم؛ ممکن است نشانه‌ای از اختلالی نهفته در فرد مانند بازگشت اسید معده‌ای (Refiux) باشد که معمولاً با یک معاینه ساده کلینیکی قابل تشخیص است.

 

 

 

 

خواب و استراحت به مقدار مناسب و کافی

 

 

 

 

عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران ادامه داد: کم‌خوابی باعث علائمی مانند گرفتگی صدا و خستگی صوتی می‌شود که به هیچ طریق قابل برطرف شدن نخواهد بود مگر با استراحت به میزان کافی! بنابراین افراد باید با پشتوانه تنفسی مناسبی ‌آواز و مداحی کنند. زیرا زیر بنای عملکرد صحیح حنجره استفاده از پشتوانه تنفسی مناسب است و عامل بسیاری از اختلالات حنجره نبود تنفس مناسب حین خواندن است، زیرا باعث آمدن فشار بیش از حد به عضلات جنجره شده و سبب گرفتگی صدا حین خواندن می‌شود.

 

 

 

 

مصرف فرآورده‌های کافئین‌دار، بستنی و نوشابه باعث خستگی مخاط دهان و حنجره

 

 

 

 

این متخصص درمان اختلالات صوت عنوان کرد: به حداقل رساندن مصرف فرآورده‌های کافئین‌دار، بستنی، نوشابه و... که باعث خستگی مخاط دهان و حنجره و غلیظ شدن ترشحات مخاط دهان می‌شود. این مواد بطور مستقیم باعث تحریک و تخریب بافت تازه‌های صورتی و فیزیولوژی مخاط هنجره می‌شوند.

 

 

 

 

محافظت از مجاری تنفسی و هوایی در برابر گرد و خاک یا هوای سرد و خشک

 

 

 

 

عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران تصریح کرد: گرد و خاک یا هوای سرد و خشک باعث تحریک مخاط مجاری صوتی و بویژه بافت تارهای صوتی می‌شود و در نتیجه آسیب‌پذیری آنها را بالا می‌برد. قرار گرفتن در معرض محیط تنفسی گرم و مرطوب برای ساعاتی در روز مانند استفاده از دستگاه بخور گرم یا سرد حین فعالیت آوازی و یا مداحی با استراحت و حفظ آرامش روانی در زندگی روزمره و کنترل اضطراب و فشارهای عصبی و در نهایت دوری از اضطراب و فشارهای عصبی که یکی از مهمترین عواملی است که به صورت غیرمحسسص و ناخودآگاه باعث ایجاد آسیب به مکانیزم صوتی می‌شود بسیار ضرورت دارد.

 

 

 

صالحی ادامه داد:  انجام معاینات دوره‌ای و کنترل سلامت عمومی برای مانیتورینگ مشکلات احتمالی تاثیر‌گذار بر مکانیزم آواسازی از جمله رفلاکس (برگشت اسید معده) یا التهاب سینوس‌های جمجمه و پرهیز از رفتارهای نامناسب صورتی مانند پچ‌پچ کردن یا خوردن صدا (مانع از خروج آزادانه صدا از دهان ) یا اینکه مثلاً به صورت عادتی صدایی زیرتر یا بم‌تر از صدای معمول خود برای گفتار را استفاده کنیم.

 

 

 

 

فعالیت حنجره بدون استراحت دچار خستگی و افت می‌شود

 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: صدا از حنجره که یک اندام است تولید می‌شود، این اندام مشابه سایر اعضای بدن سطح تحمل و میزان کارایی مشخصی دارد. اگر ما به طور مستمر و بدون استراحت از این اندام کار بکشیم مسلماً بعد از مدتی دچار خستگی شده و در کارکرد عمومی خود افت محسوسی خواهد داشت. توجه داشته باشیم که هر بار داد زدن ضربات سنگینی به تارهای صورتی وارد می‌کند و اگر ما از این رفتار به صورت عمدی استفاده کنیم ضربات جبران‌ناپذیری به تارهای صوتی وارد می‌شود.

 

 

مشرق نیوز   

کد خبر 262800

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲



:: موضوعات مرتبط: هر آنچه که باید درباره بهداشت صدا بدانید , ,
:: برچسب‌ها: صدا , مداحی , آواز , نوحه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : سه شنبه 26 شهريور 1398
معجزه ای در حنجره

 همچنین اگر می خواهید معجزه ای در حنجره تان اتفاق بیافتد حتما این کار زیر را انجام دهید. یک پیاز سالم را شسته و دور تا دور آن را کاملا با یک ورق آلومینیومی بپوشانید و در مایکروفر یا داخل آتش یا درون قابلمه ای قرار دهید. و بعد از سرد شدن میل بفرمایید. اگر در هر هفته یک بار این کار را انجام دهید به طور شک همیشه صدایی صاف، زلال و بدون خش خواهید داشت!

 



:: موضوعات مرتبط: مداحی وتوصیه های پزشکی (سنتی) , معجزه ای در حنجره , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : چهار شنبه 15 اسفند 1397
« چه چیزهایی نخوریم؟! »

این مواد غذایی را نباید بخورید:

ترشی، غذاهای سرخ شده در روغن، چای پر رنگ، آب سرد، آب داغ، بستنی، تخمه، آجیل، چیپس و پفک، سرکه، مواد غذایی که بسیار شیرین یا شور هستند.

همچنین استعمال عطریات بیش از اندازه معمول بر روی حنجره شما تاثیر خواهد گذاشت.

(این دو عامل باعث از بین رفتن ملاحت صدای شما می شوند.)

خوردن چیزهای داغ به اندازه ای که حلق را بسوزاند و پائین برود بسیار برای حنجره ضرر دارد.

همچنین خوردن بیش از اندازه چیزهای سرد به طوری که گلو به درد بیاید برای حنجره مضر است.

 



:: موضوعات مرتبط: مداحی وتوصیه های پزشکی (سنتی) , « چه چیزهایی نخوریم؟! » , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : چهار شنبه 15 اسفند 1397
« چه چیزهایی بخوریم ؟! »

مواد غذایی که در اینجا از آنها نام برده می شود هم برای تقویت حنجره است و هم برای محافظت از آن.

پس این غذاها را بخورید:

غذاهای کم چربی و آبکی مانند آش، گوشت آب پز، باقالی پلو، آبگوشت بدون چربی، شیر گرم، دانه صنوبر، مویز، انجیر، شنبلیله، بزرکتان، خرما، ریشه شیرین بیان، بادام (به ویژه بادام تلخ)، نیشکر، سپستان، تخم خیار چنبر، تخم کدو حلوایی، نشاسته، کتیرا ، گلاب قند، ترکیب زرده ی تخم مرغ و شیر و یا زرده ی تخم مرغ و عسل.

این موادی که خدمت شما توصیه می شودبرای تقویت حنجره است: ۳ قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ریخته و آن را کاملا به هم بزنید تا اثری از عسل در آن باقی نماند. سپس آن را میل بفرمائید.(عسل آب)

ماده ای به نام صمغ عربی را تهیه کرده و هر شب مقداری از آن را در دهان بگذارید و مانند آدامس از آن استفاده کنید.

در مواقعی که احساس می کنید صدای شما گرفته است این مواد را بخورید: ژله نشاسته، زرده تخم مرغ، تخم مرغ آب پز عسلی، آب شلغم، انجیر خشکی که در شیر جوشیده ریخته شده باشد، مقداری آرد و دارچین را در آب ریخته به هم ب زنید و بخورید.



:: موضوعات مرتبط: مداحی وتوصیه های پزشکی (سنتی) , « چه چیزهایی بخوریم ؟! » , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : چهار شنبه 15 اسفند 1397
درک واقعی صدای مداح توسط خود

گوش هر کس، کیفیت صدای خود را به خوبی تشخیص نمی دهد ،


لذا ابتدا صدای خود را ضبط کنید سپس به آن گوش کرده و آن را بررسی کنید.


سعی کنید ضبط صدا را در هر روز و در شرایط یکسان ضبط کنید و در رفع نواقص صبور باشید.



:: موضوعات مرتبط: درک واقعی صدای مداح توسط خود , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : چهار شنبه 15 اسفند 1397
100توصیه به مداحان اهل بیت(ع)

 مجمع الذاکرین خادم الحسنین (ع)

 عمریست به سرشوروبه دل شیون وشین است     فکرم حسن وذکرلبم نام حسین است

 بی شک نظرومرحمت فاطمه باشد           برمحفل وبزمی که بنام حسنین(ع)است.      

                                                                                                                                                                                       (فرهنگ)

                                                              

100توصیه به مداحان اهل بیت(ع)

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تاریخی همواره بیانات و
رهنمودهایی پیرامون هنر شعر و مداحی داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گزیده‌ای از این بیانات به شرح زیر است:
 

اهمیت و نقش هیئات مذهبی

 

*اجتماعات دینی: ما مسلمانها و بخصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که

دیگرملیتها وادیان این امتیازرابه قدرما ندارندوآن عبارت است :

ازاجتماعات دینی که به شکل روبه‌ رو، چهره به چهره، نفس به نفس

تشکیل میشود که این را در جاهای دیگر دنیا ودر ادیان دیگر کمتر

میشود پیدا کرد. هست؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به

این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.( 4 / 4 /87)

 

ضرورت تاسیس تشکیلاتی برای منصب مداحی

 

تعیین حدود و ثغور مداحی:

البته باید بتدریج طوری بشود که این سِمت مدّاحی - که واقعاً یک منصب است - حدودوثغوری هم پیدا کند.

(28 /10 /1368)

 

خصوصیات مداحی:

مداحی اهل بیت، خیلی بالاست. هم مقام بالا و هم تأثیر زیادی در جامعه وذهن مردم دارد. باید بدانید که چه کسی

مداح است، مقدّمات کار مداحی او چیست، چه قدرشعر می‌داند، چه قدر حفظ است و چه قدر می‌تواند بخواند؟ این

خصوصیات را باید مرکزی عهده‌دار شود. حالا نمی‌دانم این مراکز مرسوم باید این کار رابکنند یا خود شما به

کیفیتی فکرش را می‌کنید. اینچیزی است که دنیا و نیازهای جامعه‌ی امروز، غیر از آن را برنمی‌تابد و قبول

نمی‌کند. باید این طور باشد.

(28 /10 /1368)

 

کسانی که رسماً این منصب را به عهده می‌گیرند و لباس مقدس ستایش اهل بیت(علیهم‌السّلام) را بر تن می‌کنند و

مردم، آنها را به این عنوان می‌شناسند، بایستی خصوصیاتی داشته باشند و مرکزی باشد که آنها را با این

خصوصیات تشخیص بدهد و صحه بگذارد. (28 /10 /1368)

 

ضرورت تشکیل انجمن های ادبی شعر

 

رشد شعر: خود پیش‌کسوتهای شعری به شعر بپردازند. شعر را ندهید دست آدم‌هایی که سررشته‌ای از شعر ندارند

و شعر برایشان یک تفنّنِ دور از زندگی‌شان و دور از فهم و ذهنشان است. خود شماها دور هم بنشینید شعر

بگویید. هر جا یک انجمنی هست و یک مجموعه‌ای دور هم جمع می‌شوند و می‌خوانند، شعر رشد پیدا می‌کند.

( 13 /3 /89)

 

 

نقش شعر: همین شعری که خودتان سروده‌اید و ممکن است خوب هم باشد - قضاوت کلّی نمی‌کنم - آن را در یک

مجمع ادبی، وسط بگذارید و به هر کسی که آن شعر را نقد کند و اشکال بجایی بر این شعر وارد نماید، جایزه

بدهید تا قوی بشود. یا از اشعار خوبی که دیگران دارند و یا از اشعار خوب خودتان استفاده کنید. سعی کنید این

گونه سطح شعرها را بالا بیاورید.( 28 /10 /1368)

 

اهمیت و نقش مداحی

 

اهمیت مداحی:من اصرار دارم که این نکته را برای برادران عزیز مداح - چه آنهایی که به صورت

حرفه‌یی مداح هستند، چه آن کسانی که گاهی در کنار کارهایشان این کار را انجام می‌دهند - تکرار

بکنم که این نقش، نقش بسیارمهم و حایز اهمیت و حساسی است؛ این را کم نگیرید.( 17 /۱۰ /1369)

 

هنر مداحی: نقش هنر، نقش شعر، نقش ادبیات، نقش حضور در میدانهای عملی در پرورش این روح ایمانی، نقشی

است که بسیار بسیار کارساز و مؤثر است. شما جای مداح و ذاکر اهل بیت را اینجا ببینید؛ نقش ایمان‌آفرین، نقش

فرهنگ‌ساز، نقش مستحکم‌کننده‌ی پیوند قلبی بین پیروان و بین آن محبوبان؛ یک چنین نقشی است. این نقش، بسیار

نقش مهمی است.( 14 /4 /86)

 

هنر مداحی:کار مداح، استفاده‌ی از هنر برای بیان حقیقت است. خود این ایستادن، با صدای خوش و با آهنگ زیبا

شعری را خواندن - هم شعر هنر است، هم آهنگ هنر است، هم صدا هنر است - با چندین هنر، انسان یک حقیقتی

را بیان کند، میتواند تأثیر مضاعفی در ذهن مستمع و حاضر در مجلس و مخاطب شما بگذارد؛ این خیلی نعمت

بزرگی است، خیلی فرصت بزرگی است.( 23 /2 /1391)

 

نقش شعر:اگر مداحی بتواند یک شعر خوب را که دارای مضمون و محتوای خوبی باشد، با صدای خوبی بخواند،

شما ببینید که چه قدر خدمت بزرگی است. بسم‌اللَّه، این گوی و این میدان. منتها شرط اولش این است که شعر خوب

باشد.( 28 /10 /1368)

 

گاهی یک بیت شعری که شما میخوانید، از یک ساعت بحث مستدل یک گوینده‌ی ماهر تأثیرش در دلها بیشتر

است. خوب، این خیلی ظرفیت بزرگی است؛ از این ظرفیت باید خوب استفاده کرد.( 13 /3 /89)

 

شغل مهم: مدّاحی و ستایشگری خاندان پیغمبر - که طبعاً ذکر مصائب را هم به همراه دارد - شغل خیلی مهم و

بزرگی است.( 19 /7 /1377)

 

ترکیب شعر و مداحی: مدّاحیِ رایج در بین ما، یک حرفه دو جانبه است؛ فقط آوازه‌خوانی و شعرخوانی نیست؛

ترکیب هنرمندانه‌ای از این دو مقوله است.( 18 /6 /1380)

 

نقش هنرمندانه: کارتان سخت است عزیزان! کار شما بر خلاف اینکه بعضیها خیال میکنند چهار کلمه حفظ کنیم و

یک صدای بازی هم داشته باشیم، بس است؛ نه، کار، خیلی سخت است. کار، هنرمندانه، مؤثر، هدایتگر و

جهت‌بخش باشد.( 14 /4 /86)

 

ترکیب شعر و مداحی: مداحی، معرفت‌افزائی است. مداحی، پراکندن معرفت و حکمت و امید و عقیده‌ی راسخ

است. مداحی، جوشاندن چشمه‌های عواطف در دلها است؛ با استفاده‌ی از هنر شعر، هنر آواز، هنر اجرا.(11 /2

/92)

 

ویژگی های مداحی

                                

  بقیه در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: توصیه بزرگان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : یک شنبه 12 اسفند 1398
پند حکیمانه بزرگان

 

اگر پرسند که آداب مداحی چند است بگوی پنج

 

اول آنکه در تقوا و طهارت به مرتبه ای باشد که از ارواح معصومین (علیهم السلام) شرمنده نباشد.

دوم طریق عبادت و طاعت به قانون اهل بیت (علیهم السلام) رامرعی دارد.

سوم مدح از برای غرض وجزا نخواند بلکه از برای رضای خدا و طلب ثواب آخرت خواند.

چهارم دین خود را به دنیا نفروشد و دنیار و درهم را برحسنات و نعمات آن سرای اختیار نکند.

پنجم در مدح به مثابه ای غلو نکند که به کفر انجامد تا از آن جماعت نباشد که حضرت امیر در حق ایشان

فرمود: هلک فی اثنان. محب غال و مبغض قال



:: موضوعات مرتبط: توصیه بزرگان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : یک شنبه 12 اسفند 1397
شناخت تئوری دستگاه های آوائی
(شناخت تئوری دستگاه های آوائی)         
موسیقی سنتی ایرانی دارای هفت دستگاه و پنج آواز میباشد . هفت دستگاه وسعت و استقلال از خود دارند اما پنج مجموعه دیگر که از خود مستقل نمیباشند آواز نامیده میشونددر گذشته به همگی اینها مقامات دوازده گانه میگفتند . چهار آواز از این پنج آواز در دستگاه شور و یکی در همایون میباشد .
هر دستگاه تعدادی گوشه دارد که گوشه ها از خود استقلال ندارند.. تعداد گوشه ها به حدود 230 گوشه میرسد .از آنجا که 7 نت اصلی وجود دارد . بنابراین هر دستگاه میتواند هفت گوشه اصلی نیز داشته باشد . که هر گوشه بر یک نت بخصوص تاکید دارد . ( درآمد)
 
۱- دستگاه شور( ۱۵گوشه)
این دستگاه به دلیل تنوع از دستگاههای بسیار مهم است و اغلب حزن انگیز است
شور آوازى است که موردپسند عمومى است و شور از جذبه و لطف خاصى برخوردار است که بسیار شاعرانه و دلفریب است. آواز شور ریشهٔ عمیقى در فرهنگ ایرانى دارد که بیانگرعرفان ایرانی و اسلامی است
-          آواز ابوعطا شامل۹ گوشه
انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرو می رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می اندیشد. به این ترتیب تا اندازه ای می توان نتیجه گرفت, کسانی که بیشتر به آواز ابوعطا علاقه دارند و آن را بیشتر از سایر دستگاهها گوش می دهند گوشه گیر تر هستند.
-          آواز بیات ترک ( یا بیات زند ) شامل ۱۲ گوشه
: مانند ابوعطا مورد توجه عامه است و در ملودی های عرفانی مورد استفاده قرار می گیرد و در وصل به معبود توانایی زیادی دارد
-          آواز دشتی شامل ۹ گوشه
این آواز را آواز چوپانى نیز نامیده‌اند. این آواز با آن که غم‌انگیز و دردناک است؛ در عین حال بسیار لطیف و ظریف است. غم و حزنی که در آواز دشتی وجود دارد می تواند ناشی از فراق یار ، رنج و سختی زمانه و ... باشد. در خواندن این آواز احساس نقش مهمی را ایفا می کند.
-          آواز افشاری شامل ۹ گوشه
افشاری ، آواز متأثرکننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه درونى دارد. آواز مناجات و راز و نیاز با معبود یگانه میباشد. افشاری آوازی تامل برانگیز است که انسان را به فکر وا می دارد و شاید به همین دلیل از این آواز برای خواندن مناجات استفاده میشود
-          2-دستگاه همایون شامل ۱۲ گوشه
همایون آوازى است باشکوه و مجلل، آرام و در عین حال بسیار زیبا و دلفریب.، همایون ناصحى است مشفق و مهربان که با کمال شرم و آزرم با مستمعین خود مکالمه و درد دل مى‌کند و با بیانى شیوا چنان نصیحت مى‌کند و پند مى‌دهد که هیچ سخنران را این مهارت و استادى نیست
آواز اصفهان شامل۱۱ گوشه
بیات اصفهان از آوازهاى قدیم ایرانى است. آوازى است جذاب و گیرا ؛ این آواز ریتمى بین شادى و غم دارد.
۳ - دستگاه سه گاه( ده گوشه)
آواز سه‌گاه ریشهٔ کاملاً ایرانى دارد. البته سه‌گاه در میان ترک‌ها استعمال زیادى دارد و آنها در خواندن این آواز مهارت زیادى دارند. اما فارسى‌زبان‌ها آن را طور دیگرى مى‌خوانند. در هر دو، آواز با حزن و اندوه همراه است و با تأثیر و تألم بسیار همراه است.
۴ - دستگاه چهارگاه( ده گوشه )
چهارگاه را می توان دستگاهی محسوب کرد که مانند پیری فرزانه دارای روحی بلند و عرفانی است و احساسات عالی انسانی را در کنار خصایص و محسنات انسانی صبور و شکیبا دار است.از ناکامی ها و نا امیدی ها اشک غم می ریزد و در شادی ها و خوشی ها اشک شوق و سرور. این دستگاه، بهترین گزینه برای ساخت قطعات حماسی است به طوریکه به زیبایی می تواند حالت شوق و افتخار وصف ناپذیری را در شنونده بوجود آورد.
۵ - دستگاه راست پنجگاه ( ۱۴ گوشه ) ( از دستگاههای قدیمی موسیقی ایرانی و مشابه ماهور
۶ - دستگاه نوا ( ۱۴ گوشه )
: آوازى است در حد اعتدال که آهنگى ملایم و متوسط دارد، نه زیاد شاد و نه زیاد حزن‌انگیز. نوا را آواز خوب گفته‌اند . معمولاً اشعار عارفانه مثل اشعار حافظ را براى نوا انتخاب مى‌کنند که تأثیر بسیار زیادى در شنونده ایجاد مى‌کند.
7- دستگاه ماهور : ماهور آوازى است با وقار و ابهت و شوکت خاصى به شنونده القا مى‌کند و آهنگ‌ساز براى بیان شجاعت‌ها و دلیرى از این آواز استفاده مى‌کند. ماهور چون قرین موسیقى فرنگى است، بین جوانان جایگاه خاصى دارد. اما در مجموع آواز ماهور طرب‌انگیز و شاد مى‌باشد.
 
اختلاف دستگاه وآواز
 
دستگاه مفصل ترازآوازاست.آوازها ازدستگاه مشتق شده اند،مانند:آوازهاي ابوعطا،دشتي افشاري وبيات ترك ازدستگاه شور وآوازبيات اصفهان ازدستگاه همايون.
گوشه هاي دستگاهها ازنغمه هاي بم شروع مي شوند وپس از اجراي درآمدها،به تدريج اوج مي گيرند وبه هنگام(اكتاو)مي رسند.درهنگام نيز گوشه هاي ديگر اجرا مي گردد،مانند:گوشه منصوري دردستگاه چهارگاه،گوشه عراق دردستگاه ماهور.
امّا نغمات گوشه ها درآوازها تقريباً ازنغمه هاي متوسّط آغاز مي شوند واغلب دريك اوج خاتمه مي يابند.
 

 

 

 

مهم :وسعت نغمات دستگاهها ازچهاردانگ (دانگ يعني تقسيم بندي هاي چهارنغمه اي)تاشش دانگ است،درصورتي كه نغمات آوازها ازسه دانگ بيشترنيست.

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: آواهای اصیل ایرانی , شناخت تئوری دستگاه های آوائی , ,
:: برچسب‌ها: مداحی , دستگاه موسیقی , ردیف خوانی , بهداشت حنجره , گلشن ولایت , رئیس الساداتی ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : پنج شنبه 13 تير 1393

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 42 صفحه بعد


0" valign="top">

ابزار وبمستر