http://s8.picofile.com/file/8354318650/1.jpg
  • عناوین مطالب
  • آشنایی با مدیر وبسایت
  • عضویت جدید
  • تماس با ما
  • گالری تصاویر

نکاتی پیرامون صدا

                (نکاتی پیرامون صدا)

 
 
* خمیر و جوهره صدا باید در وجود انسان باشد به عبارت دیگر داشتن صدای خوب ذاتی است و با تمرین صدای انسان خوب نمی شود بلکه تمرین می تواند صدای خوب را آماده کند. نکته قابل تامل اینکه :
صدای خوب با علاقه بدست نمی آید!
البته یک سری افراد صدای متوسطی دارند که دارای نوسانات است ، این گونه افراد اگر تمرین مستمر داشته باشند در آینده موفق خواهند بود.
آمار صدای خوب در افراد
70 درصد افراد داراری صدای متوسط هستند.
15 درصد داریا صدای خیلی خوب هستند.
15 درصد از افرا هم صدای کاملا ضعیفی دارند.
نکته: اگر کسی روی صدای خود کار کرد ولی بعد از مدتی تمرین را رها کرد ، صدای اولیه او از بین خواهد رفت حتی از قبل تمرین هم بدتر خواهد شد.

 



:: موضوعات مرتبط: صدا , نکاتی پیرامون صدا , ,
:: برچسب‌ها: مداحی , دستگاه موسیقی , ردیف خوانی , بهداشت حنجره , گلشن ولایت , رئیس الساداتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : پنج شنبه 13 تير 1393
شناخت صدا
شناخت صدا:
بعد از آنکه مختصری در رابطه با شرایط درونی و ظاهری یک مداح صحبت کردیم حال میخواهیم تعریفی از صدا را داشته باشیم.
یک مداح بعد از گذراندن شرایط ابتدایی و اصلی کار که در مبحث قبل اشاره شد باید دارای صدای خوش و گیرا و جاذب باشد.یعنی بدون داشتن یک چنین صدایی هرگز نمیتوان مخاطبی را جذب کرد یا مجلسی را اداره نمود.
به طور کلی تعریف صدا عبارتست از برخورد دم و بازدم هوای درون ریه ها که با برخورد با تارهای صوتی حنجره ایجاد میشود.که حجم صدا .بلندی صدا.قابلیت ارتعاش صدا همگی به این دو فاکتور دم و بازدم و کیفیت تارهای صوتی هر شخص بستگی دارد.
کسانی که صداهای خوب دارند تارهای صوتی خوبی دارند که میتوانند با مانور روی تارهای صوتیشان اصوات و کلمات را زیباتر از بقیه ادا کنند.
کسی که در عرصه مداحی پا میگذارد باید از این موضوع مطمئا باشد که دارای صوت زیبایی هستندالبته هر صدا و آوایی مناسب مداحی نیست که در قسمتها بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
صدای یک مداح باید صدایی باشد شفاف.با حجم و گستره زیاد تا اندازه ای بم و دارای فاکتور حزن و اندوه که این اضافه کردن حزن و اندوه خود مبحث مفصلی است که بعدا به آن اشاره خواهد شد.
بهترین راه برای تشخیص یک صدای خوب برای مداحی آنست که نزد استاد این هنر تست صدایی داده شود تا استاد بر پایه آنالیز صدای شخص که مبتنی بر فاکتورهایی است که اشاره شد به یقین بگوید که این صدا قابلیت هنر مداحی را دارد یا خیر؟
البته در این قسمت اساتید نگاهی بر خام بودن جنس صدا ندارند بلکه زنگ صدا و ضرب آهنگ صدا را مورد توجه قرار میدهند چون خام بودن صدا بعدا بر اثر تمرین و مداومت حل خواهد شد.
تست صدا به این دلیل مهم است که با انجام آن مشخص میشود که هنر آموز در چه مرحله ای قرار دارد و استاد باید از چه قسمت از تمرینات صدا سازی شروع نماید.
بطور کلی داشتن صدای خوب ویژگی است که خود شخص به استانداردش پی میبرد و توصیه میشود فقط در صورت رعایت موازین قبلی و در صورت اطمینان از یک صوت و لحن خوب به نزد استاد هنر مداحی بروید چون در غیر اینصورت به هیچ وجه ثمری برای شما در بر نخواهد داشت.
اگر در وضعیت الان جامعه مداحی صداهایی با آواهای نا خوش و خشن و غیر اصولی میشنویم همگی به دلیل عدم رعایت اصل پالایش صدا و عدم صدا سازی توسط استاد مداحی است که یک چنین فجایعی را در جامعه مداحی به بار می آورد.
در قدیم مداحان به نام و صاحب سبک عملا خودشان اساتید موسیقی سنتی بوده اند و با شناختی که از دستگاهها و ردیفها و آواها و نغمات داشتند مبادرت به مداحی مینمودند که به همین دلیل سبکها و آثار جاودانی از خود به جای میگذاشتند.
 واکنون نیز مناسب است اساتید محترم همچون اساتید قدیم مبادرت به شناخت موسقی سنتی نمایند.

 



:: موضوعات مرتبط: صدا , شناخت صدا , ,
:: برچسب‌ها: مداحی , دستگاه موسیقی , ردیف خوانی , بهداشت حنجره , گلشن ولایت , رئیس الساداتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : پنج شنبه 13 تير 1392
اختلالات صوتي و عوامل آن

 

 
 اختلالات صوتي چيست و به چه عواملي بستگي دارد؟
 
 براي گروهي از مردم در برخي از مشاغل نگهداري صدا و كاركرد حنجره مسئله مهم و حائز اهميتي است كه حتي آينده كار و فعاليت آنها به آن وابسته است . وعاظ ، سخنرانان و مداحان از آن جمله هستند كه بايد بيش از ديگران به حفظ سلامتي صدا و حنجره خود توجه كنند .در زيل نظر دكتراكبر پويافر كارشناس گفتار درماني را در مورد صوت و حنجره  جويا مي شويم :
 
 بطور كلي وجود هر گونه عارضه اي در تارهاي صوتي و حنجره ويا شكل و اندازه حفره هاي تشديد و تغيير وضعيت صوت از حالت نرمال موجب بروز اختلال صوت و گرفتگي صدا مي شود. در گذشته به دليل عدم وجود بلندگو واعظ ، منبري و يا مداحان مجبور بودند با تمام قدرت صحبت كنند تا صداي آنها به فواصل دورتر برسدو در نتيجه اين باعث مي شد تا به تارهاي صوتي آنان آسيب برسد  ام امروزه با وجود سيستمهاي صوتي پيشرفته نياز به وارد كردن آن چنان فشاري به تارهاي صوتي نيست.و تنها با تنظيم فواصل ميكروفون مي توان صدا را تنظيم كرد  و به صداي مطلوب رسيد.اما به جز اين علل ديگري نيز وجود دارد كه به اختلال در صورت افراد منجر مي شود كه شاخص ترين آن استفاده بد و به نحو نادرست از تارهاي صوتي مي باشد كه اين يكي از آن موارد تقليد صداي افراد ديگر است كه اين در دراز مدت به اختلال صوتي منجر مي شود. از موارد ديگر مي توان به استفاده بيش از حد از حنجره ، فلج شدن تارهاي صوتي ، زخم هاي ناشي از تماس ، سرطان حنجره ، كم كاري غده تيروئيد ، زگيل تارهاي صوتي ، كيست ، آلرژي ، كم خوني و موارد ديگر اشاره كرد.
 
 
 
 
 

 

 



:: موضوعات مرتبط: صدا , اختلالات صوتي و عوامل آن , ,
:: برچسب‌ها: مداحی , دستگاه موسیقی , ردیف خوانی , بهداشت حنجره , گلشن ولایت , رئیس الساداتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : سه شنبه 11 خرداد 1393
تقویت حنجره

 

چگونه حنجره ی خود را تقویت کنیم؟
 

 

مردم پیوسته درباره ی شیوه ی سخن گفتن ما قضاوت می کنند.

الفاظی که هنگام تلکم به کارمی بریم، میزان هوشمندی وظرافت ما را نشان می دهد. ازطرز گفتار ما شنونده پی می برد چقدر مطالعه کرده ایم وبا چه افرادی همنشین بوده ایم. بنابراین شیوه ی تکلم ما، اندازه ی فرهنگ وسواد مارا نشان می دهد.

بایستی همان زبان مادری خودمان را ، دقیق تر، شیواتر وروشن تر ، تکلم کنیم وبرای دلنشین شدن سخن، ازحرکات کلیشه ای وساختگی وتکلف آمیز بپرهیزیم.

آوای شما باید دارای طنین ولحن موثر وگیرا باشد. اگرحنجره تان ضعیف است ونمی توانید کلمات را با آهنگ طنین دار ،و  روان ادا کنید، بایستی حنجره خودرا تقویت کنید وبرای تقویت حنجره وپرورش صدا تمرین زیررا انجام دهید:


درتنهایی باصدای بلند وشمره کتاب بخوانید. هنگام ادای کلمات مراقب باشید که عیبهای خود را درسخن گفتن برطرف کنید.


واژه ها را کشیده ، روشن ، رسا آمرانه( تحکم آمیز) وطنین دار ادا نمایید. بهتراست در آغاز، واژه ها به واژه تکلم کنید وهنگام ادای هرواژه ، برروی آخرین حرف، کمی « مکث » نمایید.
مثلا درکلمه ی « شتاب» روی حرف «ب» اندکی مکث کنید.
این کار موجب می شود تا کلمات و واژه ها را ، نیمه کاره رها نکنید وشتاب زده دنبال ادای کلمه ی پس از آن نگردید.


بهره گیری ازدستگاه ضبط صوت وشنیدن صدای خویش توسط آن ، در شناسایی وتصحیح معایب تلفظ ، بسیارموثراست.


هنگام تمرین خیال کنید با کسی گفت وگو می کنید ومی خواهید اورا تحت تاثیر بیانات خود قرار بدهید. برروی هرواژه ای که ادا می کنید، تکیه کنید. جملات را چندان تکرار کنید که ضعف های شما درتلفظ برطرف شود.


برای تقویت حنجره ی خود آواز بخوانید ودرحین آواز خواندن ، کوشش کنید، طنین باشکوه وآهنگ دلنشین ، به آوای خود بدهید.


بدانید که تنها راه بالابردن اندوخته ی لغات وتوان بهره گیری ازواژه ها واصطلاحات متنوع، آراسته ودلنشین ، مطالعه ی پیوسته ی آثار برزگ ادبی ایران وجهان می باشد.


کوشش کنید تا استفاده ی از « فرهنگ لغات » برای شما به صورت عادت درآید وهرکجا دردرک مفهوم لغت دچار مشکل می شوید، به آن رجوع کنید وآگاهانه تر این است که آن کلمه را ریشه یابی کنید.


هنگام تمرینات تقویت حنجره ، تنفس خود را تنظیم کنید تا درحین عمل دچار کمبود اکسیژن ویا ،« نفس نفس زدن » نشوید.


هنگام نرمش کردن نفس عمیق بکشید واین کار را بارها تکرار نمایید تا ازظرفیت ششهای خود تمام وکمال استفاده کنید واکسیژن را به اندازه ی کافی به خون وسایر اندامهای بدن برسانید.


تنفس عمیق باید با دهان بسته وبا بینی انجام شود. بی گمان پس از انجام دادن تمرینات گفته شده، هنگام سخنرانی ویا سخن گفتن، ازتنفس واکسیژن به گونه ای بهره میگیرید که فقدان اکسیژن را حس نمی کنید و سخن شما شکلی لطیف وجاذب به خود میگیرد وبه زیبایی سخن شما می افزاید

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: صدا , تقویت حنجره , ,
:: برچسب‌ها: مداحی , دستگاه موسیقی , ردیف خوانی , بهداشت حنجره , گلشن ولایت , رئیس الساداتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رئیس الساداتی
تاریخ : سه شنبه 11 خرداد 1392

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد


0" valign="top">

ابزار وبمستر